نامه سازمان جهانی معلمان و درخواست اقدام عاجل برای نجات فرزاد کمانگر

اعدام فرزاد کمانگر؛ معلم عضو کانون صنفی معلمان را متوقف کنید

همکاران گرامی
فرزاد کمانگر؛ معلم ۳۳ ساله و عضو کانون صنفی معلمان در کردستان ایران در خطر اعدامی قرار دارد که در یک دادگاه ناعادلانه برایش صادر شده است.

ایی آی در هفته های اخیر، بارها به دولت ایران نامه نوشته و تقاضای دادرسی عادلانه برای فرزاد کمانگر و سایر اعضای اتحادیه های کارگری را داشته که در بازداشت هستند. علیرغم تلاشهای مشترک از سوی سازمانهای ملی و بین المللی برای تغییر حکم اعدام فرزاد کمانگر، این حکم در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۸۷ توسط دیوان عالی تائید شد. علاوه بر اینها، همکاران عضو کانونهای صنفی معلمان و فعالان حقوق بشر که با فرزاد اعلام همبستگی کرده اند بطور گسترده توسط مقامات ایرانی تهدید می شوند.

دستگیری، بازداشت و تقبیح اعضای اتحادیه های کارگری بخاطر فعالیتهای حقوق بشری و اتحادیه کارگری آنها نه تنها حقوق اتحادیه کارگری را بشدت نقض می کند بلکه فضای وحشتی ایجاد می کند که مانع توسعه اتحادیه های کارگری در ایران می شود.

سابقه موضوع

کمانگر؛ معلمی که در مناطق روستایی تدریس می کرد و یک فعال حقوق بشری بود، مت با ادعای عضویت در حزب کارگران کردستان، پ کا کا به تروریست متهم شده است. به گفته خلیل بهرامیان؛ وکیل فرزاد، هیچ سندی برای توجیه اینکه کمانگر “امنیت ملی را به خطر انداخته” وجود ندارد. وکیل فرزاد؛ که فرصت دفاع از فرزاد به او داده نشد، معتقد است که دادگاه فرزاد با اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انطباق ندارد که در آن تاکید شده است :”رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هئیت منصفه در محاکم دادگستری صورت می گیرد.” در مورد پرونده فرزاد کمانگر، فقط یک قاضی پرونده را در مدت ۵ دقیقه بررسی کرد و به متهم اجازه صحبت داده نشد.

کمیته حمایتی ای  مرکب ازاعضایی از کانون صنفی معلمان، همکاران سابق کمانگر و وکلای حقوق بشر از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل، در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۸۷ برای دفاع از حقوق شهروندی فرزاد کمانگر و انجام اقدامات قانونی برای تغییر حکم فرزاد کمانگر تشکیل شد. سه معلم در کامیاران دستگیر شده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند . دو تن از این معلمان به نام های حسن قربانی و کاوه رستمی، هنوز در بازداشت هستند در حالی که احمد قربانی پس از دو هفته با قرار وثیقه آزاد شد. حامیان فرزاد و اعضای خانواده او بطور مرتب مورد تهدید تلفنی وزارت امنیت و اطلاعات هستند.

ایی آی علاوه بر مخالفت با حکم اعدام فرزاد کمانگر، شکنجه فرزاد را در مدتی که در بازداشت بوده و محرومیت ایشان  از درمان پزشکی را محکوم می کند. زمانی که خانواده فرزاد بالاخره اجازه دیدار با او را در زندان دریافت کردند، میزان جراحات ایشان به قدری بود که فرزاد نمی توانست راه برود. ایی آی به مقامات ایرانی پیشنهاد می کند که گزارش شکنجه فرزاد را مورد تحقیق قرار داده و مطمئن شود که در آینده هیچ فرد بازداشتی ای مورد شکنجه و بد رفتاری قرار نخواهد گرفت.

ایی آی در حال حاضر هیچ عضو وابسته ای در ایران ندارد. اما ایی آی تقاضای عضویت از طرف کانون های صنفی معلمان ایران دریافت کرده و نماینده این کانون بعنوان میهمان به آخرین کنگره ایی آی در برلین در سال ۱۳۸۶ دعوت شده بود. به محض بازگشت آقای محمد خاکساری از کنگره ایی آی، ایشان توسط نیروهای امنیتی مورد آزار و اذیت قرار گرفت. آقای خاکساری عضو فعال “کمیته نجات فرزاد” است و از جمله افرادی است که توسط وزارت اطلاعات تهدید می شود.

شما چه می توانید بکنید؟
بعنوان انجمن ملی معلمان، شما می توانید این اقدامات را انجام دهید:
۱) وضعیت فرزاد کمانگر و معلمان ایران را در مجله های خود، وب سایتها، در نشست های خودتان و به طرق مناسب دیگر به بحث بگذارید.
۲) به مقامات ایران نامه بنویسید. از سازمان شما می خواهیم که از دولت ایران موارد ذیل را در نامه هایتان خواستار شوید:
– بررسی پرونده فرزاد کمانگر و روشن ساختن اتهامات علیه فرزاد و سایر معلمان عضو کانون های صنفی معلمان که بازداشت شده اند.
– تغییر حکم اعدام فرزاد کمانگر
– توقف شکنجه
– به فرزاد اجازه داده شود که با خانواده و وکیل خود آزادانه تماس داشته باشد.
– آزار و اذیت اعضای خانواده فرزاد کمانگر و اعضای کمیته توقف حکم اعدام فرزاد کمانگر، را متوقف کنند
– باب گفتگوی مسالمت آمیز را در باره نگرانی های حرفه ای معلمان در ایران باز کنند.

لطفا تقاضاهای خود را به این افراد بفرستید
ریاست جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای محمود احمدی نژاد
خیابان فلسطین، تقاطع آذربایجان، تهران، ۴۳۳۱۱-۱۳۱۶۸، جمهوری اسلامی ایران،
آدرس الکترونیکی:
dr-ahmadinejad@president.ir

رهبر کشور
مقام معظم آیت الله سید علی خامنه ای
دفتر رهبر معظم
خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شهید کشور دوست، تهران، جمهوری اسلامی ایران،
آدرس الکترونیکی:
info@leader.ir / Fax: +98-21 649 5880 (نامطمئن)

وزارت دادگستری:
آیت الله  محمود هاشمی شاهرودی
اداره رئیس قوه قضائیه
خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، جنوب سه راه جمهوری، تهران، ۱۴۷۳۷- ۱۳۱۶۸، جمهوری اسلامی ایران،
آدرس الکترونیکی:
info@dadgostary-tehran.ir / Fax: +98-21 879 6671/640 4018 or 4019 (نامطمئن)

لطفا رونوشت نامه خود را به سفارت ایران در کشور خود (در برخی از کشورها مثل ایالات متحده امریکا، سفارت پاکستان حافظ منافع جمهوری اسلامی است) و همچنین به ایی آی (دفتر مرکزی به این آدرس
(headoffice@ei-ie.org or fax +32 2 224 0606)
ارسال کنید.
از ابراز همبستگی و حمایت مستمر شما از همکاران ایرانی بسیار سپاسگزارم

صادقانه ارادتمندم

فرد ون لی وون

دبیر کل