قسمتی از گفتگوی نشریه شهروند کانادا با مهدی کوهستانی از کنگره کار کانادا

فشار و سرکوب بر کارگران ایران شدت گرفته است: دستگیری شش تن دیگر از اعضای سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه پیش از صدور احکامشان، اعتراضات گسترده ی معلمان برای احقاق حقوقشان و وضعیت وخیم فرزاد کمانگر در زندان اوین.

فرزاد کمانگر، معلم ۳۳ ساله در یکی از نقاط محروم کردستان، روزنامه نگار و فعال حقوق کارگری و بشر است. او که در راستای آبادی مملکت و ملتش می کوشید، خانه اش ویران شد و به جرم دگراندیشی و حق طلبی بیش از ۱۹ ماه است که در زندان به سر میبرد و حکم اعدام او صادر شده است. ایرانیان برون مرز نمی توانند در مقابل ظلم و فشار و سرکوبی که بر هم میهنانشان در ایران میرود، بی تفاوت باقی بمانند. در این رابطه با مهدی کوهستانی از کنگره کار کانادا گفت وگویی کوتاه انجام دادیم.

……..

آیا این سرکوب ها در عقب نشاندن کارگران موثر خواهد بود؟

ـ اتفاقا با این نوع سرکوب ها نه تنها نمیتوانند کارگران را عقب بنشانند بلکه حمایت بقیه بخش ها از آنها بیشتر میشود. دلیل این سرکوب ها چند مسئله است: بحران اقتصادی خودشان را با این نوع کارها سرپوش بگذارند. دوم اینکه اول ماه مه امسال برگزار نشه که دیگر به عنوان یک سنت در میان کارگران ایران جا افتاده و موقعیتی برای طرح مسائلشان هست. و مهمتر از همه اینکه انتخابات (ریاست جمهوری) سال در پیش رو را مسائل کارگری تحت الشعاع قرار ندهد. واقعیت این است که گلوبال یونیون(فدراسیون های جهانی) که اکثر اعضایشان در آسیا، آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا هستند، از هر نوع فعالیتی که به آزادی اعضایش و به رسمیت شناختن سندیکای مربوطه از سوی مقامات مسئول ختم شود، کوتاهی نخواهد کرد و یکی از بزرگترین کمپین هایی که اتحادیه های کارگری در حال حاضر داریم در رابطه با لغو مجازات اعدام آقای فرزاد کمانگر است که از سه شنبه ی گذشته در بند ۲۴۰  زندان اوین به سر میبرد که این بند شامل کسانی ست که باید حکم هایشان اجرا شود و او را تحت فشار روحی و جسمی قرار داده اند تا وصیت نامه ی خود را بنویسد و آقای فرزاد کمانگر همچنان به غیرقانونی بودن حکم خود اعتراض دارد و وکیل و خانواده اش درباره ی وضعیت او بسیار نگران هستند.  موضوع وخامت اوضاع آقای فرزاد کمانگر نیازمند یک کمپین سراسری در ایران و جهان است زیرا که حکم اعدام او، حکم اعدام جنبش کارگری ست. و ما برای آزادی فعالان کارگری که به دلیل فعالیت های صنفی و حقوقی شان دستگیر شده اند، علیرغم برچسب ها و اتهام های غیرواقعی که رژیم به آنها میزند، باید تمام همت خود را به کار گیریم.