اطلاعیه کمیته هماهنگی ۱۹ اردیبهشت، پیش به سوی روز «معلم آزاده» در تقویم جهانی

خبرگزاری هرانا – کمیته هماهنگی روز ۱۹ اردی بهشت با صدور اطلاعیه ای ضمن جمع بندی مجموع اقدامان صورت گرفته در روز معلم آزاده اقدامات صورت گرفته در آن را مثبت ارزیابی نمود.

در بخشی از اطلاعیه این کمیته آمده است:”یقین داریم اگر ضعف در اطلاع رسانی که برگرفته از محدودیت‌ها و کمبود امکانات کمیته هماهنگی ۱۹ اردیبهشت نبود، می‌توانستیم فعالیت‌های وسیع دیگری که در اقصی نقاط جهان به حرمت «معلم آزاده» بودن انجام شده بود را پوشش دهیم؛ با این حال، در جمع بندی اولیه از موفقیت در نامگذاری روز ۱۹ اردیبهشت بعنوان «روز معلم آزاده»، کمیته هماهنگی ۱۹ اردیبهشت اعلام می‌کند پیگیریهای خود برای ارتقای نامگذاری روز معلم آزاده از تقویم ایرانیان به تقویم جهانیان با توسل به سازمان‌های بین المللی ذیصلاح برای سجل و تثبیت این روز را ادامه خواهد داد. در این رابطه فرم‌های آنلاین پیوستن به این حرکت برای امضاء عموم، در وبسایت یادمان فرزاد کمانگر تعبیه شده است و همگان می‌توانند از آن طریق حمایت خود را از این فراخوان جهانی اعلام کنند.”

متن این اطلاعیه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:

با ثبت پر افتخار «روز معلم آزاده» در تقویم ایرانیان به سوی ثبت این روز در تقویم جهانی پیش می‌رویم

در طی روزهای اخیر همزمان با اولین سالگرد اعدام ظالمانه معلم همیشه زنده «فرزاد کمانگر»، بعنوان نمادی از آزادگی و پایداری در راه اعتلای اهداف انسانی، جامعه ایرانی شاهد حضور فعال کنشگران اجتماعی و فعالان سیاسی و در مجموع هر آنکه دل در گرو آزادی و حقوق بشر داشت؛ بود.

در این روز که در اولین قدم فعالان صنفی معلم آن را ویژه دانستند، جمع گسترده‌ای از جمعیت‌ها، فعالان سیاسی و حقوق بشری برجسته، ۱۹ اردیبهشت را روز «معلم آزاده» به یاد آن «سرو آزاده» خواندند و بدیهی است با در نظر گرفتن اقدامات فوق، از نظر تمامی وجدان‌های بیدار این روز آنطور که جامعه ایرانی یک صدا فریاد زد، «روز معلم آزاده» در تقویم ثبت شده است و بنا به این مناسبت هر ساله گرامی داشته خواهد شد.

آشکار است که این نامگذاری مشروعیتش را از خون معلم آزاده وکودکان محروم آن دیار گرفته و بر این اساس انتظار تایید این مهم از سوی مرجعی، خاصه حکومتی که مرتکب به جنایات ضد بشری شده و فاقد مشروعیت است، نمی‌باشد.

در اولین سالگرد اعدام فرزاد، ده‌ها جمعیت و گروه، از برنده جایزه صلح نوبل تا «کودک‌زاده درد و رنج» اتحاد و همدلی را آنطور که شایسته اندیشه فرزاد بود فریاد زدند. روزهای اخیر شهرهای مختلف ایران بخصوص مناطق کردستان در کنار سلیمانیه، پاریس، فرانکفورت، اسلو و دیگر نقاط جهان شاهد برگزاری برنامه‌های متعددی با شعار «روز معلم آزاده» بود.

با اعلام افتتاح اولین مدرسه در شهر دیاربکر کشور ترکیه توسط شهرداری این شهر به نام «فرزاد کمانگر» بر ما یقین حاصل شد که افکار والای معلم بودن و یاد دادن را نه می‌توان به دار کشید و نه محبوس و محصور ساخت.

یقین داریم اگر ضعف در اطلاع رسانی که برگرفته از محدودیت‌ها و کمبود امکانات کمیته هماهنگی ۱۹ اردیبهشت نبود، می‌توانستیم فعالیت‌های وسیع دیگری که در اقصی نقاط جهان به حرمت «معلم آزاده» بودن انجام شده بود را پوشش دهیم؛ با این حال، در جمع بندی اولیه از موفقیت در نامگذاری روز ۱۹ اردیبهشت بعنوان «روز معلم آزاده»، کمیته هماهنگی ۱۹ اردیبهشت اعلام می‌کند پیگیریهای خود برای ارتقای نامگذاری روز معلم آزاده از تقویم ایرانیان به تقویم جهانیان با توسل به سازمان‌های بین المللی ذیصلاح برای سجل و تثبیت این روز را ادامه خواهد داد. در این رابطه فرم‌های آنلاین پیوستن به این حرکت برای امضاء عموم، در وبسایت یادمان فرزاد کمانگر تعبیه شده است و همگان می‌توانند از آن طریق حمایت خود را از این فراخوان جهانی اعلام کنند.

همچنین لازم است اشاره کنیم، این نهاد در صدد ثبت «بنیاد فرزاد کمانگر» با حضور خانواده کمانگر و با یاری جمعی از کنشگران عرصه‌های مختلف برای ایجاد مرجعی شایسته در خصوص ارائهٔ آثار و اندیشه‌های وی که الهامی از روح آزاد ایشان است، می‌باشد.

این اقدام که امور حقوقی آن در جریان است را حرکتی در راستای پیشبرد آرمان و افکار انسانی این معلم شهید راه «ازادی وهمسانی» می‌دانیم، باشد که گامی شود در جهت برآوردن و تحقق بخشی از آرزوهای وی آنطور که روزی «نوید طلوع» را در ذهن کودکانمان جایگزین «کابووس شوم اعدام» کنیم.

به زودی اطلاعات تکمیلی در این رابطه منتشر خواهد شد.

کمیته هماهنگی ۱۹ اردیبهشت

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰